FM25: En ny æra venter
Tilbage i juni 2023 meddelte Miles Jacobson (studiedirektør for Sports Interactive), at FM24 vil markere afslutningen på et kapitel efter 20 år i toppen af management simulationsverdenen. Det gælder for en lang række titler:
- Football Manager 2005
- Football Manager 2006
- Football Manager 2007
- Football Manager 2008
- Football Manager 2009
- Football Manager 2010
- Football Manager 2011
- Football Manager 2012
- Football Manager 2013
- Football Manager 2014
- Football Manager 2015
- Football Manager 2016
- Football Manager 2017
- Football Manager 2018
- Football Manager 2019
- Football Manager 2020
- Football Manager 2021
- Football Manager 2022
- Football Manager 2023
- Football Manager 2024
Men det betyder langt fra, at historien slutter her…
I mange år har Sports Interactive planlagt den næste revolution for Football Manager, noget de ikke har hævdet siden 3D-motoren først blev introduceret i FM09.
Man har i mange år altid haft en vis forhindring i forhold til spillets loadingtider samtidig med en stor success, hvor især FM23 og FM24 har været de bedst sælgende, så er det vigtigt at kunne fastholde de nuværende gamere samtidig med at tiltrække nye – uden at fremmedgøre nogen af de to grupper.
Sports Interactive har derfor naturligvis tænkt over strategier på, hvordan de kan imødekomme de forskellige måder, folk gamer på.
Miles Jacobson afslørede på samme tid, at de har arbejdet på en række nøgleprojekter i nogen tid, og at de er overbeviste om, at disse vil drive Football Manager fremad for alle målgrupper.
Project Dragonfly: En dybdegående analyse af teknologien
Sidste gang grafikkens 3D-motor blev opdateret tilbage i 2017 – for nogen gamere uden den store betydning.
Den sidste store opdatering af motoren bag hele spillet, som brugerfladen, var meget tidligere end det.
Miles Jacobson skrev dengang, at selvom opdateringen i 2017 var god for 3D-motoren, gik nogle ting faktisk tilbage fra et forbrugerperspektiv. For eksempel besluttede de dengang, at Newgens ansigter skulle vises på spillerkroppe i grafikkens motor, men teknologien de brugte til det stagnerede, og de har været lidt fastlåste. Den rendermotor de valgte, holdt heller ikke trit med andre motorer – og det gjorde deres egen interne motor heller ikke.
Mens de i studiet konstant har diskuteret, hvordan de kan forbedre den bagvedliggende teknologi, blev en lille gruppe i januar 2020 bedt om at diskutere fremtiden mere intensivt på tværs af studiet. Dette blev kendt som Projekt Dragonfly; en grundig gennemgang af al den teknologi der bruges i studiet.
Den oprindelige plan var at dykke ned i potentialet og derefter drive læringerne frem med målet om et nyt-look Football Manager til FM22. På grund af pandemien og dens påvirkning på arbejdspraksis i studiet, blev Projekt Dragonfly forsinket, primært for at kunne levere de spil vi gjorde til tiden, hvilket mange andre studier ikke var i stand til. Så de ændrede den planlagte revolution til FM23.
De begyndte at udvide teamet for ikke at påvirke andre udgivelser og spilprojekter i studiet for at forsøge at levere Projekt Dragonfly, men op til udgivelsen af FM22, var de stadig ikke hvor vi skulle være for at nå deres FM23 deadlines. Den stærke anbefaling fra dem der arbejdede på projektet fra et design- og ingeniørperspektiv var at flytte det til FM25 i stedet for FM24.
Og det er derfor, vi venter med større spænding på nyt fra Football Manager 2025.